اسپرت اپ | SportApp

جذب اسپانسر ورزشی | اشتباهات و راهکارهای کلیدی

مهم‌ترین چالش در ورزش، مسائل مالی و تامین هزینه‌های فعالیت یک تیم، یک باشگاه یا یک ورزشکار است و سیم اتصال بین ورزش و تامین کنندگان هزینه‌های ورزش قطعی و وصلی‌های فراوان دارد.

اسپرت اپ قادر است نیاز باشگاه‌ها در زمینه جذب حامی مالی را رفع کند. جذب حامی مالی توسط باشگاه‌ها همواره یک مشکل جدی در راه حضور این باشگاه‌ها در مسابقات و رویدادهای پیش روی آن باشگاه بوده است و مشکلات اقتصادی یافتن حامیان مالی را دشوارتر کرده است.

از سوی دیگر، نبود ساز و کار قدرتمند حمایتی از اسپانسرهای ورزشی نزد دولت از دلایل مهم بی میلی شرکت ها و صنایع به حضور در ورزش است.

با این وجود، مشارکت در ورزش همچنان برای بسیاری از صنایع، بخش‌های خصوصی و کسب‌وکارها جذاب است.

این در فرآیند، یک مشکل دو سویه وجود دارد. باشگاه‌ها قادر به یافتن گزینه مناسب برای مذاکره نیستند و بخش خصوصی نیز در بسیاری از موارد، گزینه دلخواه خود را نمی‌یابد یا شرایط مطلوبی برای حضور آنها در عرصه ورزش، پیش پای آن‌ها گذاشته نمی شود.

اسپرت اپ و تسهیل یافتن اسپانسر

در سرویس اسپرت اپ، این امکان در اختیار باشگاه‌ها گذاشته شده است که شرایط اسپانسرینگ خود را تشریح کنند، بودجه مورد نیاز خود را ارائه دهند و بتوانند با گزینه‌های علاقه‌مند به همکاری، گفتگویی رسمی داشته باشند.

برای اسپانسرها، بخش خصوصی و کسب و کارها نیز این فرآیند آسان‌تر شده است؛ زیرا می‌توانند در میان ورزشکاران، باشگاه‌ها و رشته‌های مختلف در سطوح متفاوت گزینه جذاب و متناسب با بودجه و انتظارات خود را بیابند.

بسیاری از اسپانسرها پس از همکاری با یک باشگاه به دلیل این که از ابتدا آشنایی درستی با مسیر، اهداف، آورده‌ها و برداشت‌ها نداشته‌اند از تداوم حضور در ورزش دلسرد می‌شوند.

به همین دلیل است که بزرگان صحنه اقتصاد و ورزش همواره تاکید می‌کنند حفظ حامیان مالی از جذب آن‌ها کاری به‌مراتب دشوارتر است.

سرویس اسپرت اپ این موقعیت را پدید می‌آورد که علاقه‌مند به اسپانسرینگ با چشمان بازتر و افق روشن‌تر نسبت به آینده و دورنمای موجود، نسبت به سرمایه‌گذاری در ورزش اقدام کنند.

اشتباهات مرگبار در جذب اسپانسر ورزشی

مذاکره برای جذب اسپانسر ورزشی از آن دست اقداماتی نیست که هر کسی قادر به انجام آن باشد؛ زیرا این موضوع به فنون مذاکره و رعایت اصول دادوستد وابسته است.

مشکلات معمول در روند جذب اسپانسر در ورزش را می‌توان از دریچه‌های ذیل بررسی کرد:

بی‌اطلاعی از ساز و کار مذاکره

جویندگان از اصول و فنون مذاکره اطلاعی ندارند و روش ارتباطی آن‌ها با حامیان مالی سبب می‌شود خیلی زود به درهای بسته برخورد کنند. نوع ارائه درخواست (مثلاً روی یک نامه و سربرگ و مهر)، نفراتی که در جلسه با حامی مالی شرکت می‌کنند، کلماتی که به کار می‌برند و حتی نوع پوشش آن‌ها در تصمیم اسپانسر اثر بسیاری دارد. همچنین از رابطه‌های موجود، غافل نشوید.

جاذبه پایین برای اسپانسر

گاهی پیشنهاد شما برای حامی مالی جذاب نیست. مثلاً او به دنبال دیده‌شدن در مقیاس کلان است و می‌خواهد در سطوح بالای رشته‌های پرتماشاگر فعالیت کند و شما پیشنهادی برای یک سطح پایین یا رشته کم جاذبه (از نظر او) به او ارائه می‌دهید. به عبارت کلی‌تر، آن چه برای شما جذاب و مهم است برای او جذاب و تحریک‌کننده نیست. در این صورت اصرار نکنید و شانس خود را با گزینه‌های دیگری امتحان کنید.

کمک به ورزش؟ فراموشش کنید

برخی از جویندگان، مهم‌ترین دلیل برای حضور حامی مالی در مجموعه را کمک به ورزش عنوان می‌کنند. آگاه باشید که کمک و حمایت از ورزش، عباراتی زیبا هستند که همه آن را با لبخند و حرکت سر، تایید می‌کنند؛ اما در میدان عمل و در شرایط واقعی، منافع حامی مالی حرف اول را می‌زند و نه حمایت از ورزش. به همین دلیل است که برای جذب حامی مالی، باید ابتدا برنامه‌ای مبتنی بر این که حامی مالی شما در ازای هزینه و سرمایه‌گذاری، دقیقا چه عوایدی خواهد داشت را تدوین کنید و خود را با خواسته‌های احتمالی او هماهنگ کنید و پس از این مرحله، نسبت به ارتباط و جلسه با آن اسپانسر اقدام کنید. حرکت‌های بدون برنامه، نتیجه پایداری برای شما نخواهد داشت!

رقم پرت ندهید

ارقام غیرواقعی و سنگین، اسپانسرها را فراری می‌دهد. شرایط پیچیده اقتصادی در جامعه، هم فشار بر روی ورزش را بیشتر می‌کند و هم میل حامیان مالی برای حضور جدی در ورزش را کمرنگ تر؛ بنابراین بکوشید ارقام پیشنهادی به حامی مالی را تا جایی که ممکن است، بالا نبرید. هر کس برای هر ریالی که هزینه کند، قطعا بررسی و پرس‌وجو می‌کند. تلاش کنید با گزینه اسپانسرینگ، به نقطه اعتمادسازی برسید.

بخش رسانه‌ای ندارید؟ پس خداحافظ

اگر باشگاه شما به دنبال حامی مالی است؛ اما در عمل، مدیر روابط عمومی و رسانه‌ای در باشگاه شما وجود ندارد یا هیچ برنامه مشخصی برای اقدامات رسانه‌ای، گرافیکی قوی و شاخص و پوشش در پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی ندارید، شانس شما برای موفقیت به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است. حامی مالی از حضور در ورزش معمولاً به دنبال دیده شدن و استفاده تبلیغاتی است و شما مهم‌ترین پنجره را به روی او بسته‌اید. اگر فعالیت رسانه‌ای و گرافیکی را دست‌کم گرفته‌اید، ابتدا بهتر است پیش از هر کاری، این بخش را ترمیم و سازماندهی کنید.